Natuurlijke voedingsmiddelen

Wij zijn er absoluut van overtuigd dat een adequate voeding voor ons lichaam zo natuurlijk en oorspronkelijk mogelijk moet zijn. Hoe meer voedsel industrieel is bewerkt en hoe meer additieven eraan zijn toegevoegd, hoe waarschijnlijker het is dat het onze biochemie negatief zal beïnvloeden. Dit is de reden waarom Metabolic Balance natuurlijke voedingsmiddelen aanbeveelt, zo vers mogelijk en liefst uit de regio.

Afwisselen is het motto

Onze menuvoorstellen zijn gericht op variatie: zo bestaat gedurende de week elke maaltijd uit een ander eiwit, groente, fruit, zetmeel en vetten. In het begin zullen de menuvoorstellen zeker even wennen zijn, want wij mensen zijn gewoontedieren en nu staan er ineens veel verschillende voedingsmiddelen op je lijst. Je kunt natuurlijk beginnen met het eten van voedingsmiddelen die je gewend bent om te eten en er elke keer iets nieuws bij doen. Op deze manier ontdek je allerlei nieuwe smaken. Er zijn ook deelnemers die voedingsmiddelen die ze al gegeten hebben op hun lijst afstrepen, zodat ze er zeker van zijn dat ze goed variëren. Lees verder om meer te weten te komen over onze koolhydraten, eiwitten en vetten.

Uitgebalanceerde voeding

 

Uitgebalanceerde voeding is gunstig voor ons lichaam en zorgt voor de gezonde ontwikkeling hiervan. Een gebalanceerde maaltijd bestaat uit zogenaamde macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten in optimale verhoudingen. Zo zorg je voor een evenwichtig voedingspatroon, wat  nodig is voor het goed laten verlopen van een aantal processen in het lichaam - van het handhaven van een optimaal gewicht, via hormonale balans, tot het remmen van ontstekingsreacties die kunnen leiden tot ernstige ziekten of langdurige chronische problemen.

Elk lichaam heeft verschillende vereisten, maar in het algemeen geldt dat bijna iedereen teveel eenvoudige koolhydraten (suikers) eet uit industrieel verwerkte producten. 

Koolhydraten

Groente en fruit

Groenten en fruit zijn een belangrijke bron van vitamines, vezels en mineralen en rekenen wij tot de koolhydraten. Bij Metabolic Balance eten de deelnemers hiervan ruim voldoende, omdat ze vrijwel altijd bij alle drie de maaltijden groente en fruit eten. Hierdoor komen ze  ver boven het gemiddelde van Nederland uit!

Dat blijkt uit de conclusie van de laatste voedselconsumptiepeiling van 2012-2016, die luidt: "Zo zijn Nederlanders meer fruit gaan eten en lijkt het ook met groente de goede kant op te gaan. Nederlanders aten in de periode 2012-2016 bijna 120 gram fruit per dag, 8% meer dan in de periode 2007-2010.  Ter vergelijking: dat komt bijvoorbeeld neer op 1 mandarijn per week of 2 appels per maand.

Nederlanders eten ook minder vlees en drinken minder suikerhoudende dranken. Toch is er nog veel gezondheidswinst te behalen omdat de meeste Nederlanders zich nog niet aan de `Richtlijnen goede voeding` houden.

Voor de preventie van chronische ziekten zoals hart- en vaatzieken, diabetes en bepaalde vormen van kanker is een verdere stijging van de consumptie van plantaardige  voedingsmiddelen gewenst. Slechts een minderheid van de Nederlandse volwassenen voldoet hiervoor aan de aanbevelingen."

Wil je meer lezen over de conclusie lees dan hier het rapport,

Eiwitten

Bij Metabolic Balance wordt er elke maaltijd een andere eiwitsoort gegeten. Zowel dierlijke als plantaardige eiwitten kunnen makkelijk worden afgewisseld, of alleen plantaardig als dat je voorkeur heeft, kan ook. Alleen voor veganisten kunnen wij geen voedingsplannen maken, ons programma is daar niet op ingericht.

Eiwitten

Plantaardig

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. We hebben ze nodig voor de goede werking van spieren, botten, huid en inwendige organen, inclusief de hersenen. Eiwitten bestaan ​​uit meer dan twintig verschillende aminozuren, waarvan acht ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Deze zogenaamde essentiële aminozuren kunnen we alleen maar uit de voeding halen. Uit zowel dierlijke als plantaardige producten: bijvoorbeeld vlees, melk, vis, kaas, peulvruchten, noten of zaden, kiemen, paddenstoelen.

Eiwitten

Dierlijk

Er zijn vele dierlijke eiwitgroepen, zoals zuivel, vis en vlees. Vis heeft behalve eiwitten natuurlijk nog veel meer voordelen, zoals de goede vetten die er in zitten. En hier geldt, net als voor vlees: hoe natuurlijker, hoe wilder, hoe beter.

 

Vetten

Olie

Elke olie heeft een andere samenstelling van vetzuren. Zo heeft walnotenolie of lijnzaadolie veel meervoudige onverzadigde vetzuren, olijfolie vooral enkelvoudige onverzadigde vetzuren en is kokosolie een verzadigd vet. Het wordt wat eentoning, maar ook voor olie geldt: afwisselen! Zo adviseren wij om voor het bakken verzadigd vet te gebruiken en voor koude gerechten vooral olie met onverzadigde vetzuren. Jouw begeleider zal je hier tijdens het programma alles over vertellen zodat jij zelf je keuze kan maken. 

Kruiden en specerijen

De natuur heeft zo'n rijkdom aan smaken! Varieer met kruiden en specerijen en ontdek dat niet alleen de werking verschilt, maar ook dat ze een ander effect hebben op je stofwisseling. Probeer het uit en ontdek wat je het lekkerst vindt.

Koffie...

en water!

Ook met koffie zijn er onderzoeken die steeds andere uitkomsten laten zien. Koffie is in ons programma toegestaan tot drie koppen per dag, zonder suiker, suikervervangers of melk.

Wat wellicht nog belangrijker is, is het drinken van voldoende water.

Begeleider vinden

Vind een begeleider bij jou in de buurt.